Instellingslidmaatschap

Lid worden op instellingsniveau? Dat kan als jouw museum of culturele instelling de behartiging en bevordering van de belangen van ICOM tot doel heeft. Dus wil je met jouw organisatie bijdragen aan internationale samenwerking en het verder professionaliseren van de branche, word dan onderdeel van het netwerk. 

Jaartarieven

De tarieven voor instellingsleden zijn afhankelijk van de jaarlijkse begroting. Voor elke categorie is een bepaald aantal lidmaatschapskaarten beschikbaar.

Categorie Tarief Grootte exploitatiebegroting Aantal kaarten
Instelling I € 335 < € 30.000 3 stuks
Instelling II € 405 € 30.000 tot € 100.000 4 stuks
Instelling III € 565 € 100.000 tot € 1.000.000 5 stuks
Instelling IV € 750 € 1.000.000 tot € 5.000.000 6 stuks
Instelling V € 805 € 5.000.000 tot € 10.000.000 7 stuks
Instelling VI € 995 > € 10.000.000 8 stuks

Supportive Institutional Membership

Overheidsorganisaties en fondsen die musea beleidsmatig of financieel ondersteunen komen in aanmerking voor een een Supportive Institutional Membership. Met dit type lidmaatschap maak je deel uit van het ICOM-netwerk, maar heb je geen stemrecht tijdens de Algemene Ledenvergadering en kun je geen zitting nemen in het bestuur.
Ongeacht de omvang van de exploitatiebegroting kost dit lidmaatschap € 1.975. Institutional Supportive Members ontvangen acht ICOM-kaarten. 

Richtlijnen nieuwe aanmeldingen

Het duurt circa zes weken voordat je de ICOM-kaarten ontvangt, in verband met de registratie op het hoofdkantoor in Parijs. Houd daar rekening mee bij je aanmelding.
Het lidmaatschap geldt voor een kalenderjaar, met automatische verlenging tot het moment van opzegging. Aanmeldingen voor 1 oktober worden ingevoerd als een lidmaatschap voor het lopende jaar, hierover is de volledige jaarbijdrage verschuldigd. Aanmeldingen na 1 oktober worden ingevoerd als een lidmaatschap voor het daaropvolgende jaar. Mocht de contributie voor 31 maart nog niet zijn voldaan, dan vervalt je lidmaatschap.
Elk jaar in december, bij het afschrijven van de contributie, krijg je nieuwe jaarzegels voor op de kaarten per post toegezonden.

Aanvullende richtlijnen

Vertegenwoordig je een culturele instelling die de behartiging en bevordering van de belangen van ICOM tot doel heeft, maar geen museum is? Dan kom je wellicht in aanmerking voor een regulier instellingslidmaatschap of het Supportive Institutional Membership (zie hierboven). 
Om je aanvraag te kunnen beoordelen vragen we in alle gevallen een eigen toelichting en een aanbevelingsbrief van een (geregistreerd) museum waarmee veel wordt samengewerkt en waarin dit museum aangeeft dat jouw instelling volgens hen wezenlijk bijdraagt aan de ontwikkeling van de museumsector en dat de toetreding bijdraagt aan de kwaliteit van het ICOM-netwerk. Dit document kun je in het aanmeldingsformulier hieronder uploaden.

Belangrijk: registratie bij International Committees

Is of wordt jouw museum instellingslid van ICOM? Dan kunnen maximaal drie personen uit jouw organisatie vertegenwoordiger zijn. De drie vertegenwoordigers kunnen ook lid worden van een ICOM International Committee. In deze comités verenigen zich vakgenoten uit de hele wereld rondom een thema of specialisme. Zo zijn er onder meer International Committees (IC's) over museumeducatie, over marketing en ethische kwesties. Ben je lid van een IC, dan heb je ook stemrecht binnen dat comité. Hier lees je meer over ICOM IC's
In het aanvraagformulier hieronder kun je tot drie namen doorgeven, plus het International Committee van hun voorkeur. Ook geef je één naam door die als eerste contactpersoon namens jouw organisatie fungeert voor het lidmaatschap, bijvoorbeeld het secretariaat of de office manager van jouw museum.

Dien hieronder je aanvraag in

FORMULIER

Contact

Iets niet helemaal duidelijk? Kijk eerst bij onze veelgestelde vragen. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op via administratie@icom.nl.