Neem contact met ons op

Heb je een vraag en kun je het antwoord niet terugvinden in de veelgestelde vragen hieronder? Neem dan contact op met ICOM Nederland, via het contactformulier helemaal onderaan deze pagina.


Fries Museum 2020, foto: Ruben van Vliet

Veelgestelde vragen 

Hoe kan ik lid worden?

Ik ben mijn kaart verloren/kwijt/is gestolen, kan ik een nieuwe krijgen?

Neem contact op met: administratie@icom.nl
N.B. Voor het toesturen van een nieuwe pas en/of sticker worden kosten in rekening gebracht.

Ik heb geen sticker ontvangen.

Dat kan een aantal redenen hebben. Neem contact op via administratie@icom.nl, maar controleer eerst:

  • Zijn je adresgegevens in onze administratie up to date? Zo niet, pas ze aan door in te loggen.
  • Heb je je betaling voldaan?

Ik heb nog geen kaart ontvangen.

Dat kan een aantal redenen hebben. Neem contact op via administratie@icom.nl, maar controleer eerst:

  • Zijn je adresgegevens in onze administratie up to date? Zo niet, pas ze aan door in te loggen.
  • Heb je je onlangs als lid aangemeld? Houd er rekening mee dat verwerking van de administratie via het hoofdkantoor in Parijs loopt en zo’n zes weken duurt.

Ik ben verhuisd, waar kan ik mijn adreswijziging doorgeven?

  • Je kunt je nieuwe adresgegevens zelf doorvoeren in onze administratie door in te loggen.

Ik kan niet inloggen.

Neem contact op via administratie@icom.nl.

Ik wil mijn lidmaatschap stopzetten.

Neem contact op met: administratie@icom.nl en geef aan dat je wil worden uitgeschreven.

Ik verander van baan.

  • Blijf je binnen de museumsector werken? Pas je werksituatie aan in het systeem door hier in te loggen.
  • Ga je buiten de sector werken? Zeg je lidmaatschap dan op door een mail te sturen naar administratie@icom.nl
  • Zit je tussen twee banen in? Pas je werksituatie aan in het systeem door hier in te loggen. Je lidmaatschap kan nog één volgend kalenderjaar doorlopen, zolang je de intentie hebt om in de sector werkzaam te blijven.
  • Heb je nog geen zekerheid over je toekomstige functie? Stuur dan een mail met toelichting over je blijvende betrokkenheid bij de sector naar administratie@icom.nl. Deze toelichting wordt dan beoordeeld door ICOM Nederland.

Ik vertrek uit een museumbestuur of Raad van Toezicht.

Heeft het betrokken museum je afgemeld als lid? Zo niet, stuur dan zelf een mail naar administratie@icom.nl en geef aan dat je wil worden uitgeschreven.

Ik ben geen student meer en stop met studeren of verander van studie.

Neem contact op via administratie@icom.nl.

Ik ben student en ben klaar met mijn studie.

Stuur een mail naar administratie@icom.nl. Ben je werkzaam in de museumsector? Dan kan je lidmaatschap worden omgezet naar een individueel lidmaatschap. Zo niet, geef dan aan dat je wil worden uitgeschreven.

Ik ga verhuizen binnen Nederland.

Je kunt je adresgegevens zelf aanpassen door hier in te loggen.

Ik ga verhuizen naar het buitenland. 

Stuur een mail naar administratie@icom.nl. In overleg wordt bepaald of je lid kunt blijven (bij kort verblijf in het buitenland) of dat het lidmaatschap wordt omgezet naar het nationale comité van het betreffende land (bij langdurig verblijf in het buitenland). Hiervoor geeft de administratie van ICOM Nederland dan instructies.

Ik ga met pensioen.

Bij de start van het nieuwe kalenderjaar nadat je de pensioengerechtigde leeftijd hebt behaald, krijg je automatisch de status van seniorlid.

Velden met een * zijn verplicht.

Neem contact met ons op